AZ EREDETI MAGYAR KIADÁS KÉZIKÖNYVE –  NEM KOMPATIBILIS A KIBŐVÍTETT, ANGOL NYELVŰ VERZIÓVAL.

Az eredeti magyar nyelvű NEWCOMER csak C-64-en fut 1541, 1541/II, Ocean and Blue chip meghajtókkal.

Figyelem: 1570, 1571-es meghajtókkal nem működik.

C-128-on szintén NEM működik !!!!

NEWCOMER STÁB

Forgatókönyv, játékszerkesztés, zene és kézikönyv

Gonda Zoltán

A teljes program

Lay András

Az összes grafika, és borító

Fóris Csaba

Játéktesztelők:

Mezei Attila

Belánszky István

Zsilinszki Zoltán

Ziemer Sándor

Lám Gábor

Tószegi Szabolcs

Kovács Balázs

Cseke Balázs

Szalay György

Bernáczki Zoltán

 

 

Előhang

Csend. Szokatlan csend...

A lágy szellő ravaszul tört utat magának a térség repedezett falai közt, könnyedén kavarta fel a port tekergőző karjaival. Egyetlen rovar, egyetlen énekesmadár, egyetlen állat hangja sem hallatszott. A helyzet különos lehetett volna a közönséges szemlélődő számára, de úgy tűnt, senki sincs a közelben, aki ezt végiggondolhatná.

Egy termetes, sasszerű, fekete madár kimért szárnycsapásokkal húzott el a kihalt tér felett, böszkén vitorlázva a távoli horizontot uraló erdő felé. Néhány kósza papírdarab keresztülbukdácsolt a pusztulás érzetét keltő tócsák és kövek borította területen. Minden dermedt volt, mintha csak ez a hely lenne maga a világ vége.

És mégis megmozdul valami...

"Különös dolgok, lelkük vagy értelmük nincs, akárcsak kitalálójuknak. A tér átellenes falain két baljós kinézetű szerkezet kel életre zajtalanul. Eddig a pillanatig békésen olvadtak bele a fal semleges felületébe, most pedig határozott mozgással mindkettő megnyílik a világra, karjaik úgy nyújtózkodna, mint lusta végtagok. Nem sietnek, de nem is vesztegetik idejüket.

A gépek kiváncsian villogtatják meg jelzőfényeiket, aztán hatalmas energianyalábok futnak végig a krómozott karokon és tartóelemeken, melyek megremegnek az életrekelő, ide-oda csapkodó kékes sugaraktól. Hirtelen a cikázó energiarészecskék egy csomóba gyűlnek, és megpróbálnak találkozni egymással a térség közepén. Néhány ügyetlen próbálkozás után találkoznak, óriási villanás borítja el a teret..."

Nem tartott túl sokáig. Talán nem is vette észre senki. De a férfi, aki majdnem eszméletlenül feküdt a földön, testén az energianyalábok utolsó villanásaival, nem így értékelte a dolgot. Nehéz, mozdulatlan tagjai nem tudták követni agyának parancsait. Értelmét idegen gondolatok szállták meg, képtelen volt ellenállni. Nem érzett semmit, csak az egyre sötétülő világot látta, melybe, akár egy kútba, zuhanni kezdett. -Neee!!! - akarta kiáltani, de hangszálai nem engedelmeskedtek...

Cipőjének sarka tompán puffant a pallón, míg a hajó könnyedén ringatózott a halszagú esti szélben. A hatalmas ablakok mögül dixieland hangjai szűrődtek ki, rengeteg embert látott az étteremben, akik szemmel láthatólag jól érezték magukat. A legközelebbi üvettáblánál egy nő és egy férfi üldögélt önfeledten beszélgetve.

Féltékenység...

Ez a forrása minden bajnak. Arcéle megkeményedett a szégyenteljes jelenet láttán. Ujja ráfeszültek a Spass agyára, ahogy a fegyvert két kiszemelt áldozatára emelte.

A becsapó lövedék robaja megremegtette a fedélzetet, majd az ismeretlen férfi hanyattzuhant, mellkasán a szörnyű lőtt sebbel... Partnere megpróbált menekülni, de csak egyetlen lépésre tellett idejéből. Az ólomgolyók megpecsételték sorsát.

Aztán csak a tömeg visszataszító kiabálására emlékezett no meg a bilincsek csattanására. Rendőrök lökdösték, és ordítoztak, de nem érdekelte. A hangos emberi gyűrűben nyugodtan várakozott a légsiklóra, mellyel elszállították. Az újságok később "Pszichopata gyilkosként" emlegették, azonban ehhez soha nem tudott hozzászokni.

-Hé, Jövevény! - hallatszott egy hang a távolból. Nehezen kivehető volt, mintha vízesésen keresztül hallaná, lassan kezdett csak magához térni.

-Üdvözöllek a Szigeten! Caldyn legyen veled!

Zúgott a feje, akár egy méhkas, és az arcot továbbra sem látta.

-Régóta nem érkezett Jövevény - folytatta a hang. -Talán két hete is megvan. A nevem Waarden és azért vagyok itt, hogy ruhát és bátorítást adjak neked. Szükséged lesz rá, ha nem akarsz mindjárt az első sarkon fűbe harapni.

-Miféle... miféle szigetről beszélsz?... - nyögte, ahogy remegő izmokkal felült. -Hol vagyok?

A vele szemben álló ember meglepően komoly hangon válaszolt: -Ez az a hely, ahol az ember megbűnhődik a tetteiért. Nagy bűnt követtél el, igaz?

-Iigen... de nem emlékszem pontosan...

-Nem számít - hallotta a bátorító hangot, s fokozatosan egy javakorabeli férfi arca bontakozott ki előtte a szemét borító ködből.

Fájdalomhullámok cikáztak át a testén. -Azért vedd csak el a ruhát, teljesen meztelenül mégsem járhatsz. Nagyon vonzaná a kiváncsi tekinteteket.

A férfi barátságos arccal nyújtott át egy köteg rongyot, melyet az imént még ruhaként említett.

"Ezt kell viselnem?"

-És fogadj meg még egy tanácsot: Az Ezredes nevű, gonosz ember régóta félelemben tartja a Várost. Ne próbálj kikezdeni a talpnyalóival! Jövevényeknek nincs kegyelem.

A kép már teljesen kitisztult, megpróbálta összerakni a jelenetet maga előtt. Lassan bólogatva mondta: -A ruhát köszönöm, de továbbra sem értek semmit... - a vele szemben húzódó fal felé bökött az ujjával.

-Tudsz valamit mondani azokról a különös szerkezetekről? - még mindig hunyorgott kissé.

-Ne is gondolj rájuk - hárította el az öreg a kérdést, majd gyorsan másra tért. -Jó, hogy eszembe jut... a legfontosabb feladatom az, hogy elvezesselek a papunkhoz, Phil Murdock-hoz, ő fogadja a Jövevényeket... - kezével gesztikulált, s az utolsó szónál felvonta a szemöldökét.

-Ez a szó belegázolt az ember érzéseibe...

-Ugyan... felejtsd el! Inkább arra gondolj, hogyan tovább! - valamelyest félrenézett, talán némi türelmetlenség is érződött a hangjában. -Nos, akkor elvezesselek Murdock atyához?

 

Bemutatkozás

Üdvözlünk, jövevény, jövőbeli kalandjátékunkban, mely a Newcomer (Jövevény) címet viseli!

Embert próbáló feladatnak bizonyult e játék elkészítése, de az eredmény megérte a fáradtságot. talán nehezen tudod elképzelni, hogy a fejlesztés négy év és öt hónapig tartott a Commodore 64-es számítógépre. Vess egy pillantást a grafikára, a gyorstöltőre, a történetre stb. Egy kicsit megőszültünk, mire sikerült mindent belegyömöszölni a kicsi memóriába, de úgy gondoljuk, az eredmény megérte a befektetett munkát.

Szándékunk szerint a legjátszhatóbb, a legszebb, és legizgalmasabb kalandjátékot szerettük volna létrehozni ezen a számítógépen. Nem tudom, vajon elértük-e a célunkat, a döntés a tied, de a szórakozás garantált. Ha elmélyülsz a játékban, valószínűleg csak jónéhány heti időtöltés után keveredsz ki belőle, melyhez sok szerencsét és kitartást kívánunk.

Ha bármilyen kérdés, vagy észrevétel felmerül bennetek, akkor a newcomer@mosogep.rulez.org e-mail címen választ kaphatsz.

Hogyan vágjunk bele?

A startsequence lemezről megnézheted az "intro" file-t, mely megadja a játék alaphangulatát. Gépeld be a következőt: load"intro",8,8 [RETURN] s a program magától elindul. A startsequence magyar megfelelője az előhangban olvasható, de már itt ajánlott a fokozott figyelem! Végül ha minden információ leülepedett benned, kezdődhet a játék. A boot lemezről egyszerűen töltsd be a "NEWCOMER" elnevezésű file-t a következőképpen: load"NEWCOMER",8,8 [RETURN]. A többi lemezoldal listázásakor ne lepődj meg, ha a directory helyett csak furcsa karaktereket látsz. A játék kezdetén a program egy kérdéssel indul, vajon kimentett állást akarsz-e folytatni, vagy sem. Kezdésnek nyomjuk meg az [N] betűt, s máris döntés elé kerülsz. Innentől rád van bízva, mit teszel.

FIGYELEM:

A lemezt mindig akkor helyezd be a meghajtóba, amikor a program ezt kéri. Ha rossz oldalt raksz be a meghajtó ezt kattogással jelzi, de ha behelyezed a jót, automatikusan tölteni fog róla.

 

Rólad és a csapatodról néhány szót...

Te vagy a főhős, Neil Quoit, aki megjelenésével megint növelte a Sziget lakosainak számát. Az elméd összezavart állapotban, nincsenek barátaid, használható tárgyaid, fegyvereid. Ez tarthatatlan. Az a legnagyobb bizonytalansági tényező számodra, hogy nem vagy túl ismerős errefelé. Jövevény vagy.

Ügyelj arra, mennyire különbözik az emberek viselkedése, milyen a hozzád való viszonyuk. Beszélj velük, gyűjts tárgyakat, vásárolj, és feleslegessé váló dolgaid értékesítsd. Vigyázz, nehogy egy fontos tárgyat is az ebek harmincadjára juttass! Gyűjts pénzt, ha jobb felszerelésre van szükséged!

Néhány ember barátságos, mások az utadba fognak állni. Viselkedj belátásod szerint. A szaglászás nem mindig kifizetődő, így néha meg kell az életedet védened, ha képes vagy rá!

Némi idő múltán egyedül fogod érezni magad, és szükséged lesz némi segítségre. Próbálj felkutatni olyan társakat, akik szívesen csatlakoznak hozzád, de biztosnak kell lenned, bízhatsz-e bennük vagy sem.

Könnyen megtörténhet ezenfelül, hogy a játék befejezése lehetetlen lesz néhány barát segítsége nélkül. Jusson eszedbe! Nem tanulhatsz meg mindent egyszemélyben, de ha megengedheted magadnak és elég tapasztalt vagy, némi korlátozással ugyan, de fejlesztheted a tudásod. Legfeljebb öt további ember lehet a csapatodban, de ott és akkor szabadulhatsz megtőlük, amikor csak akarsz.

Karakter információk

A játék során, attól függően, mennyi társad van, 1-től 6-ig megnyomva a számokat, megvizsgálhatod a kérdéses csapattag képességeit.

A [space] billentyű mindig egy képernyővel előrébb visz téged, míg az [ESC] [visszanyíl] egyet vissza.

Először is a nevet vegyük szemügyre. Természetesen ez a nemzetiségtől függ. Jónéhány nemzetiség fiai és lányai szerepelnek a játékban, és néha ennek jelentősége is van.

Aztán nem feledkezhetünk meg az emberek neméről. Általában ez két fajtára oszlik, férfire és nőre. Nem vállalok felelősséget más nemekért. Végül, de nem utolsósorban mindenkinek van kora.

Egyik feladatod, hogy elegendő pénzt gyűjts az üzleti tranzakciókhoz. Amikor fizetsz, a program az első embernél nézi a pénzt.

Időnként szükséges, hogy az összeget a csapattagok összedobják vagy elosszák maguk közt. Megteheted ezt a főmenüben a [P], P)énzt össze és az [S], S)zétoszt lenyomásával. Az efölött álló óriási szám azt mutatja, mennyire tekintenek fizetőképesnek.

Az "EXP"-re (experience=tapasztalat) pillantva megtudod, az adott pillanatban mennyire intelligens, tanulékony fickó vagy. Ezek szerint ez a tapasztalati pontszámod, mely meghatározza, milyen szaktudásokkal tudod magad felruházni, ha megtalálod a módját.

Ehhez természetesen először a képességeidnek kell a megfelelő szintet megütniük. Minél több csetepatéba keveredsz, másszóval minél több csatából kerülsz ki győztesen, annál jobbak lesznek a képességeid.

Képességek

1. Erő (ERŐ)

2. Gyorsaság (GYO)

3. Ész (ÉSZ)

4. Ügyesség (ÜGY)

5. Karizma (KAR)

Mindegyik képesség hat szintre oszlik, de a magasabb szintek egyre lassabban fejlődnek.

Erő Gyorsaság Ész Ügyesség Karizma
1. Zsenge Lajhár Hülye Béna Undorító
2. Gyenge Lassú Buta Ügyetlen Ronda
3. Edzett Élénk Fogékony Gyakorló Átlag
4. Izmos Fürge Eszes Jártas Szép
5. Erős Gyors Okos Ügyes Vonzó
6. Bika Villám Zseni Aranykéz Elbűvölő

Az erő határozza meg, mennyi súlyt tudsz cipelni. A minimum 8 kilogramm. Ezenfelül e képesség jól jöhet még, ha valamilyen súlyos tárgyat kell elmozdítani. Azonban hiába az isteni erő, ha nem vagy elég gyors. Most pedig elérkeztünk az egyik legfontosabbhoz, az észhez. A szaktudások csaknem fele ettől függ. Például a nyomolvasás, meggyőzés, elsősegély stb. Az ügyesség főleg a harci szaktudásokhoz szükségeltetik, de ha nem vagy eléggé ügyes, soha nem fogsz egy zárat feltörni, vagy egy akadályt megmászni. A meggyőző készség nemcsak a filmiparban fontos, néha a továbbhaladást is segítheti. Szóval ügyelj a karizmádra!

Szaktudások

Ha a karakterinformációk első képernyőjén megnyomod a [space]-t, eljutsz a szaktudásmenübe, ahol a kérdéses csapattag szaktudásai és annak szintjei vannak felsorolva. Maximum 10-es szintű lehet egy szaktudás. Ha több, mint nyolc szaktudással bírsz, lapozhatsz a [T], T)öbbi billentyű lenyomásával.

A szaktudásokat három csoportba oszthatjuk. Az elsőt harciaknak nevezzük, a második csoportnak egy tárgyi feltételnek kell megfelelni, hogy használhasd, végül azok következnek, melyeket közvetlenül lehet használni. A zárójelben az áll, melyik képességtől függ az adott szaktudás, és a Szaktudás-szint/Experience-igény táblázatban hányadik típus.

Harci szaktudások:

1. Ökölharc (ügyesség, 1)

Az utcán gyakran van szükség, különösen a kezdeti időkben, hogy puszta kézzel védd meg magad. Egy boxer nagyban segít az öklözésben.

2. Kézifegyver (ügyesség, 1)

Ezekkel a fegyverekkel nem teszed ki magad bárki kénye kedvének. Csakúgy, mint az öklöddel, csupán azokat az ellenfeleket tudod bántani, akik közvetlenül melletted állnak.

3. Pisztoly (ügyesség, 1)

A legegyszerűbb tűzfegyverek. De ha egyet a kezedbe kaparintasz, máris sokkal hatékonyabb vagy a csatákban. A hatótávolságuk elég rövid.

4. Puska (ügyesség, 2)

Nem vadászathoz kellenek. Viszonylag olcsók, de igen hatásosak. Egyes lövésre alkalmasak, de nagyobb távolságra.

5. GPI - Géppisztoly (ügyesség, 2)

Amikor a kezedben érzed a markolatát, úgy érzed magad, mint egy isten, aki most jött le a menyországból. Rövid sorozat és auto (egész tár) mód is a rendelkezésedre áll.

6. Gépkarabély (ügyesség, 3)

A szaktudás erősen ajánlott, amikor nehezebb összecsapásokra van kilátás. Jobbak, mint a géppisztolyok. Kevés ellenfél marad talpon, ha auto módban megszórod őket.

7. Rakétavető (ügyesség, 3)

Néhány Szigetlakó véleménye szerint ezek a leghatékonyabb fegyverek, amelyeket találhatsz, használhatsz. csakhogy hol? És mire...?

Nem közvetlenül használható szaktudások:

8. Kártya (ügyesség, 2)

A pénzszerzés módjai eléggé korlátozottak. A kártyázás ravasz, és intelligens módja annak, hogy megvágj valakit.

9. Zárak (ügyesség, 2)

Számtalan esetben szembetalálhatod magad egy zárt ajtóval. Ha a tudás birtokában vagy, és természetesen egy álkulcs nevű kis tárgy is a zsebedben lapul, képes leszel megküzdeni az akadállyal.

10. Észlelés (ész, 1)

Ahhoz, hogy a nyomára bukkanj egy elrejtett tárgynak azzal, hogy kutatsz utána, szükséged van erre. Minél magasabb, annál jobb (mint általában)

11. Robbantás (ügyesség, 2)

Egy zárt ajtó erősebbnek bizonyulhat, mint azt valah is elképzelnéd. Végy magadhoz egy kis robbanóanyagot, és az akadály többé nem létezik. Két félét találhatsz: C-4 plasztik és TNT. Az utóbbi valamivel brutálisabb.

Közvetlenül használható szaktudások:

12. Mászás (ügyesség, 1)

Ez nagyon egyszerű. Nem tudom, mit kellene magyarázni azon, hogyan kell egy sziklafalat megmászni.

13. Osonás (ügyesség, 2)

Ha valahol keresztül akarsz lopakodni, és nem szeretnéd, hogy észrevegyenek, ez a képesség hihetetlenül hasznos.

14. Nyomkövetés (ész, 1)

Hasznát veheted ennek a régi képességnek, amikor egy ember, vagy állat nyomát kutatod.

15. Makeup (ügyesség, 2)

A nők többet tudnának róla mondani, de emlékeztetőül, Hollywood-ban egy csomó más felhasználási terület is létezik.

16. Meggyőzés (ész, 2)

Úgy tűnhet néha, hogy vannak emberek, akik nem akaródznak minden áron segíteni. Ha képes vagy megértetni, hogy nem akarsz rosszat, beszédre bírhatod őket.

17. Szövegfejtés (ész, 2)

Titkos, olvashatatlannak tűnő dolgok, szövegek ismeretlenek maradnak előtted, ha nem sajátítod el ezt az elképesztő szaktudást.

18. Elsősegély (ész, 2)

Ez magáért beszél. Ha te, vagy a csapattagod megsérül, e szaktudás használatával a halál közeledtét kissé lelassíthatod.

19. Orvos (ész, 4)

Hasnolít az elsősegélyre, de sokkal hatásosabb. Egy jó csapat nem lehet meg orvos nélkül.

20. Műszerész (ész, 3)

Ez a Te fő, személyre szabott szaktudásod. Használd ki!

21. Elektronika (ész, 3)

Elektronikus szerkezeteket ritkán lehet találni, különösen jó állapotban. Ez a tudás segít megjavítani valamit.

Ha netán más szaktudások birtokába is jutnál, köszönd a kitartásodnak.

A szaktudásokat öt táblázatba soroljuk aszerint, mennyi experience (tapasztalat) pontszámot igényel:

 

Szaktudás szint/EXPERIENCE-szükséglet táblázat

 

Experience szükséglet aszerint, hogy milyen nehéz egy szaktudás
Szint
  1 2 3 4 5
1. 1500 3000 5000 8000 16000
2. 3000 5000 8000 16000 26000
3. 5000 8000 16000 26000 40000
4. 8000 16000 26000 40000 70000
5. 16000 26000 40000 70000 120000
6. 26000 40000 70000 120000 160000
7. 40000 70000 120000 160000 250000
8. 70000 120000 160000 250000 400000
9. 120000 160000 250000 400000 600000
10.

160000

250000 400000 600000 900000

 

Tárgyak, fegyverek

Számos tárgyat lehet találni a szigeten, némelyikük nagy fontossággal bír, míg mások kevesebbel.

Ha a tárgymenüben megnyomod a kérdéses tárgy előtti betűt, egy újabb képernyőre kerülsz.

A [H], H)ord lenyomásával az adott tárgy a kezedbe kerül, vagy felöltöd magadra, ha ruháról van szó. Minderről úgy győződhetsz meg, hogy a tárgy neve inverzbe vált. Egyszerre csak egy fegyvert vehetsz a kezedbe, illetve egy ruhát ölthetsz magadra. Ha nem akarod, hogy egy tárgy készenlétben legyen, válasz kid az [L], L)evesz billentyűt. Másik fegyver illetve ruha váltásakor nem kell külön ezt nyomni.

Az [O], O)daad kiválasztásával a csapattagok között tudsz átadni tárgyakat. Maximum 19 darab tárgy lehet nálad, és a tömegük is számít.

Ha eldobsz egy tárgyat [E], E)ldob, az örökre eltűnik, és több nem is lehet felvenni.

Ha a kérdéses tárgy lőfegyver, akkor egy újabb menüpont is feltűnik, ez a táraz. A [T] betű lenyomásával megtöltheted kiürült fegyvered abban az esetben, ha a megfelelő lőszer is nálad van.

Billentyűzet parancsok

Return - előre egy lépés

Kurzor jobbra/balra - jobbra fordulás

Kurzor fel/le - balra fordulás (shift nélkül)

1-6 - csapattagok karakterinformációja

D - dumálni

H - használni

N - kinyitni

P - pause (felfüggeszti a játékot)

T - támadni

K - keresni

A - adni

S - szemügyre venni

C - becsukni

E - elküld, csapattagtól megválni

Space - csapat információ

F1 - Új sorrend

F7 - Save/Load

Return

Ha egyszer megnyomod a [Return] billentyűt, egyet előre lépsz. Ne ütközz gyakran falba, mert megfájdul a fejed!

Kurzor jobbra/balra

Jobbra tudsz fordulni.

Kurzor fel/le

Balra tudsz fordulni.

1-6

ha kiválasztod az 1-6 számbillentyűket, feltéve hogy van annyi csapattagod, végignézheted a jellemzőiket.

Beszélgetni

Parancsnok lévén, csak te tudsz szóba elegyedni valakivel. Ha megnyomod a [D] betűt, jónéhány buborék között választhatsz a kurzorokkal, és mondanivalódat a [Return]-nel véglegesítheted. Ha olyat kérdezel, hogy (Mit tudsz erről?...), vagy valami hasonlót, és megnyomod a [Return]-t, bejön egy villogó kurzor, és begépelheted további kérdéseidet. Ezek rendszerint egy, ritkán két szavasak lehetnek, s az esetek többségében személynevek illetve más főnevek egyes számban. Kérlek, ügyelj arra, hogy helyesen gépelj, ellenkező esetben nem fognak megérteni. Az ékezetes karakterekhez 3 féle váltó billentyű áll rendelkezésre. A váltó billentyűt meg kell nyomni majd fel kell engedni, ezek után nyomhatjuk meg a kívánt magánhangzót.


Á control+A

É control+E

Í control+I

Ó control+O

Ö commodore+O

Ő bal shift+O

Ú control+U

Ü commodore+U

Ű bal shift+U

Használni

Lehetőség nyílik arra, sőt egyenesen elengedhetetlen, hogy időnként egy tárgyat [T] vagy szaktudást [S] használj. Ezt úgy teheted meg, hogy célod felé fordulva megnyomod a [H], Használni billetnyűt, és kiválasztod a kettő közül valamelyiket. Ha nincs semmi következmény akkor az "Ez a tárgy/szaktudás nem jó itt" üzenetet kapod. Ha páldául használható egy tárgy, de nincs meg a megfelelő szaktudásod hozzá, akkor a következő a hibaüzenet: "És a szaktudás?". Végül, ha a szint alacsonyabb a kelleténél: "Nem rossz ötlet". Az Orvos és Elsősegély szaktudások, valamint a térképek kivételek. EZEK AKÁRHOL HASZNÁLHATÓK.

Kinyitni

Ha ki akarsz nyitni egy ajtót, szekrényt, vagy ládát, vele szemben állva pusztán nyomd meg az "N" billentyűt. Természetesen zárva is lehetnek, ebben az esetben valami másra lesz szükséged.

Szünet

A [P], (pause) betű lenyomásával felfüggesztheted a program futását, bármely más billentyűvel pedig újra tudod indítani.

Támadni

Vigyázz, ne ess bele abba a csapdába, hogy bárkit képes vagy vagy kinyírni. Könnyen megölhetsz olyan embert is, aki segíthetett volna fontos információkkal. Természetesen ha nagyon a begyedben van valaki, ne habozz. Majdnem mindenütt te magad is kezdeményezhetsz harcot. (lásd még: harc)

Keresni

Az észleléstől függően átkutathatod a területet, amelyen éppen állsz. Minél alacsonyabb a szaktudás, annál tovább tart a keresés. Egy területen csak EGY!!! irányban történik valami, és egyben felé is fordulsz.

Adni

Ez nagyon jó módja annak, hogy meggyőzz vagy megbékíts valakit. Akár pénzt, akár vele egyenértékű tárgyat is adhatsz, de néhány szereplő egy különleges tárgyra vagy összegre vár. Próbálj rájönni, mire van szükségük.

Nézni

Nyom meg az [S] billentyűt, és megtudod, mit látsz magad előtt. Minden irányban lehet nézni.

Becsukni

A [C], C)suk segítségével becsukhatsz egy nyitott ajtót, ez minden.

Megszabadulni valakitől

Ezen a módon elküldhetsz valakit a csapatból. Ha unod az illető viselkedését, ints neki búcsút az [E] billentyűvel.

Space

A [space] lenyomásával az egész csapatról megkapod a legfontosabb információkat. A név mellett az alábbiakat tudhatod meg:

Jelenlegi életerő (AKT - aktivitás)

Ez a szám magáért beszél. (lásd még: sebesülés)

Védettség (AC - armor class)

A szám meghatározza, mennyire tompítja a ruha a sérüléseket. Alaphelyzetben nulla, s minél magasabb, annál jobb. Egyes fegyverek csak egy bizonyos ruháig hatnak, onnantól már egyáltalán nem.

Lőszer (MU - muníció)

Az éppen kézben lévő lőfegyver muníciója. Mindig feltöltött fegyverrel járj-kelj.

Kézben lévő fegyver (FEGYVEREK)

Az éppen kézben tartott fegyver neve, illetve ha nincs semmi nálad, akkor ököl.

Új sorrend

Számos esetben szükséged lehet, hogy megváltoztasd a csapattagok sorrendjét. A sorrend menüben mindezt megteheted, de emlékezz! Te, Neil Quoit vagy a vezető.

Save/Load

A játék az "A" oldalra ment, de ha lemásolod, további állásokra is szert tehetsz. Egy lemezre A-tól H-ig lehet menteni 8-8 állást.

NAGYON FONTOS, HOGY A JÁTÉK NAPI ELINDÍTÁSAKOR ELŐSZÖR AZ EREDETI ELSŐ (BOOT) OLDALT HELYEZD BE, ELLENKEZŐ ESETBEN MEGLEPŐ ÉS KELLEMETLEN DOLGOK FOGNAK TÖRTÉNNI!!!

Harc

Alkalmanként nem tudod elkerülni, hogy harcba ne keveredj, ezért jó, ha erre előre felkészülsz.

Harc esetén megválaszthatod, hogy megfutamodsz (futás), közeledsz az ellenfélhez (előre), vagy ténylegesen csatázol (harc). Ha első látásra túl erősnek érzed az ellenfelet, vagy harc közben nagyon meggyengülsz, nyomd meg a harc főmenüjében az [F] billentyűt. Ha túl messze vagy az ellenfeledtől, közelebb húzódhatsz, de ennek megvan az a veszélye, hogy belédlőnek. A legbátrabb választás azonban a harc [H], mely újabb almenüt hoz elő. Itt támadhatsz (támad) a [T] billentyűvel, védekezhetsz (védekezik) a [V]-vel, cserélhetsz tárgyat, fegyvert (cserél) a [C]-vel, és a kezedben lévő lőfegyvered újra töltheted (táraz) a [T]-vel. A program minden csapattagon végigfut, s kiválaszthatod, hogy a következő körben ki mit fog csinálni. A végén megkapod a kérdést: Biztos?, amelyre ha nemmel válaszolsz, visszakerülsz a főmenübe, ha igennel, akkor jöhet a csata. Az egész mindaddig megy, amíg vagy a te csapatod, vagy az ellenfél el nem pusztul. Harc közben, ha a főhős, vagyis te meghalsz, azonnal vége a játéknak.

Megemlítem még, hogy automata fegyverrel való támadás esetén egy újabb menüpont is bejön, melyben egyeslövést (egyes), rövid sorozatot (soroz) és teljes tárat lőhetsz (auto). A soroz és az auto mód egy egész csapatra támadnak, csakúgy mint a gránát.

Ha az adott fegyverhez nincs meg a szaktudásod, soha nem fogsz eltalálni senkit, de ahogy növeled a képességed, látni fogod, mennyire nagy hatással van ez a csata kimenetelére. A szereplők sorrendjének az a jelentősége, hogy aki elöl áll, azt sebzik legnagyobb eséllyel, aki hátul, azt a legkisebbel. Minden ellenfélnek 6000 pontnyi az energiája. A csata kiértékelése közben a scrollsebesséket tudod növelni vagy csökkenteni a +/- megnyomásával. Győzelem esetén mindenki a csapatban ugyanannyi experience pontot kap. Ha visszavonulsz, és megint támadsz, újra ott lesz az egész csapat ellenfél, még akkor is ha az első harcban már csak egy maradt. A játékban a következő fegyverekkel találkozhatsz (az azonos fajtákból a legutolsó a legjobb.)

 

Fegyvertáblázat

Típus Ököl Boxer Kés Balta Gránát Ösztöke Walther PPK Makarov Magnum Vadászpuska Black Magic Spass Skorpió Ingram G-111 Galil M-200 LX-6 Slayer RPG
Nr. Szaktudás Muníció Táv
1. Ökölharc

-

1
2. Ökölharc

-

1
3. Kézifegyver

-

1
4. Kézifegyver

-

1
5. Machete Kézifegyver

-

1
6. Kézifegyver

-

5
7. Kézifegyver

-

1
8. Pisztoly Walther lőszer 3
9. Pisztoly Makarov lőszer 4
10. Pisztoly .45 lőszer 6
11. Puska Puska lőszer 6
12. Puska Magic lőszer 7
13. Puska Spass lőszer 8
14. GPI Skorpió lőszer 10
15. GPI Ingram lőszer 12
16. GPI G-111 lőszer 14
17. Gépkarabély Galil lőszer 12
18. Gépkarabély M-200 lőszer 14
19. Rakétavető Slayer rakéta 18
20. Rakétavető RPG rakéta 18

Ha netán még találnál ezeken kívül fegyvereket, azt köszönd a kitartásodnak.

 

Sebesülés

Ahol emberek fegyverekkel hadonásznak, ott elkerülhetetlen a sérülés. A kondíciónak öt állapota van. Ha jól érzed magad, tehát az aktivitásod több, mint 40 százalékával bírsz, akkor OK vagy. Amikor ez a szám 40 alá esik, elájulsz és az állapotod eszméletlen (ESZ). Mindazonáltal az idő múltával az aktivitásod nő. A következő állapot a Súlyos (SÚL), s innentől az állapotod folyamatosan romlik, s hamar eléri a kómást (KÓM).

Természetesen csak akkor tudsz tovább menni, ha van legalább egy mozgásképes egyén a csapatban. A fájdalom csökkentése érdekében, amíg nem jutsz el egy orvoshoz, bármelyikőtök bevetheti az elsősegély vagy orvos szaktudását. Ezek csak akkor használhatók, ha elegendő kötszer van az illetőnél. Mindig tudd, mit csinálsz, mert egy sikeres csata után, melyben az eredménytől függetlenül van néhány sérült ember, nem biztos, hogy eljutsz az orvoshoz úgy, hogy életben maradnak. Egy szereplő saját magát nem tudja gyógykezelni. Jegyezd meg! Az elsősegéllyel csak a súlyos sérültet tudod gyógyítani, az orvossal még a kómást is. Viszont az életrekeltés lehetetlen ezen a helyen. Az az igazság, én még sohasem hallottam róla, hogy valaki megcsinálta volna ezt a varázslatot.

 

Jótanácsok

A legelső tanács, melyet sosem lehet eléggé megfogadni, MENTS ÁLLÁST GYAKRAN!!! A játék során ritkán, de kerülhetsz olyan helyzetbe, hogy bemész egy helyre, és nem tudsz onnan kijönni. Különösen, ha a föld alatt haladsz. Mentéshez bármennyi első oldalt használhatsz, de emlékezz, egy oldalra csak nyolc állás menthető.

Amennyiben nem az eredeti lemezekről akarsz a programmal játszani, azokat lemásolhatod olyan másoló program segítségével, ami negyven sávot képes ID-vel együtt másolni.

Újra emlékeztetőnek:

NAGYON FONTOS, HOGY A JÁTÉK NAPI ELINDÍTÁSAKOR ELŐSZÖR AZ EREDETI ELSŐ (BOOT) OLDALT HELYEZD BE, ELLENKEZŐ ESETBEN MEGLEPŐ ÉS KELLEMETLEN DOLGOK FOGNAK TÖRTÉNNI!!!

Mivel a játékban, legnagyobb sajnálatunkra, a falakon nem látszanak a tárgyak, berendezések képei, némi időt el kell töltened, hogy ezeket észrevedd. A Szem [S] parancsot gyakran használd, pl. ajtók előtt, és azokon a helyeken, ahol belépéskor történik valami. Ugyanitt a [K] keres opció igen hasznos lehet. Nem szükséges ész nélkül mindenütt a két parancsot használni.

Játék közben óriási mennyiségű információ fog a nyakadba zúdulni (az elején összefüggéstelennek tűnhetnek), ezért próbáld őket egy papíron (füzetben?) vezetni, és egy igazi mesterdetektívhez méltóan, rendszerezni, de legfőképpen értékelni. Ha figyelsz, gondolkodsz és kombinálsz, a cselekedeteidet siker fogja koronázni. Időnként vess egy pillantást a tárgylistádra, hátha megihlet valamelyik, és a megfelelő helyen használhatod.

Az esetek többségében, ha valakit megsértesz, és nem akar veled többé szóba állni, még meggyőzheted, akár ajándékkal, akár jó szóval.

Majdnem minden hiba javítható, azonban...

Ha experience pontot kapsz valamiért biztos, hogy az volt a feladat megoldása.

ha nyílt terepre érsz, akkurátusan pásztázd át. És legvégül, ha nem megy így, hát próbáld úgy, a játék nem egyutas, gyakran előfordulhat, hogy a barátod vagy egy leírás mást mondott egy bizonyos feladat megoldására.

 

JÓ SZÓRAKOZÁST!!!

 

Köszönetnyilvánítás

Ács Zsolt (mamóka, C. Titusz) - Azért, mert olyan hosszú ideig elviselt bennünket a lakásában.

Balázs Gusztáv - a jó javaslataiért.

Hegyvári Krisztián (Prunoki) - Szintén az előzőért, és egy jó kis programrészért.

A játéktesztelők - A kitartásukért.

Zsilinszki Zoltán - Egy igen hasznos MMU szerű teszthardverért.

Az X-Vision Kft. - Hogy elősegítették a program készítését.

Budai Imre és Sándor András - a kölcsöngépekért.

A két öreg Commodore 64, valamint a nagyszerű Amiga 2000/040 - hogy kibírták.

És hármunk...